BIKERFRIENDS.NL

BIKEADVENTURES

09-Interview Birgit Scheffer over haar seizoen:2018 in de Yamaha R3-Cup

 

De 21 jarige Birgit Scheffer uit het Friese Drachten, maakte begin 2018 de overstap van de Yamaha R125Cup naar de Yamaha R3Cup. Beide Yamaha’s, maar met een groot verschil in vermogen, en er wordt nu gereden op de grotere circuits in binnen en buitenland. Deze “update” benodigde natuurlijk ook een groter budget, zodat ook op dit front werk  aan de winkel was. Bikerfriends.nl bezocht Birgit, om met het haar terug te kijken op 2018, en te informeren naar haar plannen voor het seizoen 2019.

Bikerfriends: Afgelopen jaar heb je de overstap gemaakt van de Yamaha R125-Cup naar de R3-Cup.Wat was je motivatie destijds, en was het voor jou makkelijk/moeilijker om aan de R3 motorfiets te wennen?

Birgit Scheffer: Na 2 jaar in de Yamaha R125 cup was ik voor mijn gevoel klaar voor de volgende stap. Ik was natuurlijk al één van de oudsten, omdat ik pas op mijn 19e ben begonnen met racen. We hadden onze pijlen gericht op de Yamaha R3 Cup omdat ik in deze klasse weer veel kon leren. Net als in de R125 cup krijgen we op en naast de baan heel veel begeleiding. Het was in het begin heel erg wennen aan de Yamaha R3, niet alleen is de motor heel anders, maar ook de circuits waar we op rijden.

BF:De Yamaha R3 is gewoon te koop bij de plaatselijke motordealers, wat zijn de verschillen/aanpassingen, tussen de straat versie en het model waar jij mee aan de races deel neemt, en kom je in 2019 met dezelfde motorfiets als in 2018 aan de startstreep?

BS: Het is inderdaad in principe gewoon een straatfiets. Deze wordt omgebouwd tot een echte racer. Zo worden de normale straatbanden vervangen voor Pirelli Supercorsa’s en regenbanden. De Supercorsa’s bieden veel meer grip dan straatbanden. Daarnaast wordt de voorvork voorzien van Öhlins vering, en wordt de achterveer vervangen door een veer van het zelfde merk. De zitpositie van de motor wordt aangepast en hierdoor zit je een stuk hoger in vergelijking met de straatmotor. Daarnaast worden de kuipdelen vervangen door een race kuipset en worden uiteraard de nodige zaken van de motor verwijderd, zoals verlichting etc. Verder komt er nog een volledig Akrapovic uitlaatsysteem onder en komt er een andere ECU op. Dat is in grote lijnen wel ongeveer wat er allemaal aan verandert is. Volgend jaar is ons plan om weer in de Yamaha R3 cup van start te gaan, dit doen we dan ook met dezelfde fiets als dit jaar.

BF:De Races werden veelal onder de vlag van het IDM gereden, komt jou race klasse toch voldoende in de “picture” te staan bij een dergelijk groot evenement?

BS: Dat denk ik wel. Zonder de Yamaha R3 cup staat er namelijk niet zo’n groot startveld aan de start van de IDM SSP300. Natuurlijk is het zo dat de IDM rijders veel meer aan hun motor mogen veranderen dan wij mogen, de uitslag geeft dus soms wel een beetje een vertekend beeld.

BF:De evenementen worden vaak bezocht door onze helden van weleer. Zo zagen we bij de Gamma Racing Days Phil Read bij je aanschuiven, hebben deze kampioenen uit het verleden nog nuttige tips/adviezen welke ze met je delen?

BS: Ik stond er eigenlijk best wel versteld van dat hij met mij wilde praten. Hij had me zien rijden en wilde vervolgens wel even het een en ander met me bespreken. Echt hele nuttige tips komen er dan niet uit, maar hij had wel bewondering voor wat ik deed, en gaf wat complimenten over mijn rijstijl. Aangezien ik er aardig wat tijd in steek is dat voor mij ook weer een motivatie. Over het algemeen is iedereen in de motorsportwereld trouwens heel behulpzaam, ook al zijn we concurrenten, haast iedereen wil je wel helpen.

BF:Je hebt afgelopen jaar op verschillende grote circuits gereden, op welk van deze voelde je je het beste huis, en waar haalde je het beste resultaat?

BS: Ik denk dat ik dan toch voor Assen ga. We hebben verreweg het meest op dit circuit gereden, en het is voor mij dicht bij huis. Toevallig heb ik hier ook mijn beste resultaat gehaald, ik werd hier tijdens het IDM in race 2 5e. Dat was best gek, aangezien de rest van het weekend totaal niet vlekkeloos verliep. Ik was namelijk het hele seizoen nog niet gevallen, en nu lag ik er 3 keer in één weekend naast. Overigens vind ik het juist ook heel leuk om steeds op nieuwe circuits te rijden. Alhoewel het meestal in het begin van het weekend moeilijk is om de baan te leren kennen, heb ik het idee dat ik het meest leer door op verschillende circuits te rijden.

BF:Tijdens de races in het Belgische Zolder werd je geplaagd door schakelproblemen, welke het gehele weekend min of meer aanwezig waren, en een voor jou goede klassering in de weg stonden. Hoe ge je met dergelijke problemen om, en beïnvloeden ze je verdere rijden in zo’n weekend?

BS: Die problemen gaan dan aardig in je kop zitten. Ik had namelijk last van het terugschieten naar de vorige versnelling. Het kon dus zo zijn dat ik opschakelde in een bocht, en dat hij midden in een bocht weer terugschoot in de vorige versnelling. Vooral als je dan in een bocht zit, kan je er ook zo naast liggen. Je zit dus eigenlijk het hele weekend heel onzeker op de motor, en dat is nooit voordelig.

BF: De Spaanse Ana Carrasco werd afgelopen seizoen Kampioen in de WSSP-300, en schreef als eerste vrouwelijke wegracekampioen geschiedenis. Een goede promotie om de motorwegracesport nog meer onder de aandacht te brengen bij de dames, merk jij  iets van een positieve tendens in deze richting?

BS: Ik merk hier direct niet zo veel van. Maar ik vind het wel mooi dat ze laat zien dat dames dus net zo goed hard kunnen rijden als jongens. Dit is ook wel een beetje wat ik probeer te bewijzen. Ik let niet zozeer op of ik de snelste dame ben, maar meer op de klassering in het algemeen.

BF: We zagen op Facebook  de Pearle Opticiens-promotiefilmpjes van de rijders/sters in de R3 klasse langs komen, maakt deze promotie/naamsbekendheid het makkelijker om eventuele sponsoren te benaderen en voor jou sport te interesseren?

BS: Het is altijd goed om aan bijvoorbeeld (potentiele)  sponsoren te laten zien dat er aandacht aan me wordt besteed in de media. Dat ze mij hiervoor uitgekozen hebben is denk ik ook wel omdat ik een redelijk interessant verhaal heb. Maar natuurlijk met dit soort publiciteit bereik ik ook weer meer mensen, en dat is nooit verkeerd.

BF: Ik ga er van uit dat je ook in 2019 in de Yamaha R3-cup aan de startstreep staat, wat zijn je doelen voor 2019, en wat is er nodig om dit te bereiken?

BS: Ik heb het afgelopen jaar steeds meer toegewerkt naar de top van het veld. Het gat in de laatste race was nog zo’n 2 seconden per rondje. Ik ben er op gebrand om volgend jaar bij de voorste groep te rijden. Als je hier rijdt is er namelijk van alles mogelijk. Ik denk zelf ook wel dat dit haalbaar is. Als ik zelf nog een seconde weet te vinden en aansluiting kan houden met de snelle jongens, dan leer je opeens zo veel van alleen maar volgen. Het zou mooi zijn als ik mezelf volgend jaar elke race van voren kan laten zien, en dat zal al het harde werken dan ook belonen!

BF: Seizoen 2018 is voorbij, en de winter staat straks voor de deur, wat doet een wegracer tijdens deze periode m.b.t. de aanloop naar het seizoen 2019?

BS: Eigenlijk is de tijd tussen de seizoenen best heel druk. Nu begint het zoeken naar budget weer opnieuw. Ik ben dan ook afgelopen winter de hele periode bezig geweest om überhaupt te kunnen starten in de Yamaha R3 Cup. Naast het financiële gebeuren, moet er ook gewoon gesport worden. Niet alleen tijdens het seizoen moet je fit zijn, maar juist in de winter wordt de basis gelegd voor een goed seizoen. Verder hoop ik nog te kunnen trainen in Spanje, zodat ik toch nog wat meters maak in de komende maanden.

BF: Naast het daadwerkelijke racen en jezelf in conditie houden, zul je ook je contacten met sponsoren en potentiële sponsoren moeten onderhouden, wat houdt dit in de praktijk voor je in?

BS: Ik zorg altijd dat mijn social media up-to-date is, en dat er regelmatig wat nieuws op staat. Mijn raceverslagen worden altijd de dag er na verstuurd naar de sponsoren, en ze mogen natuurlijk altijd een keer komen kijken. Aan het einde van het jaar ligt er voor iedereen een bedankje klaar en ga ik bij alle sponsoren langs. Ik hoop zo over te kunnen brengen hoe dankbaar ik ben dat ze dit voor mij doen. Want zonder ál mijn sponsoren en mensen die mij helpen kan ik dit echt niet doen.

 

 

Wilt u ook in 2019 Birgit Scheffer #16 ondersteunen?

Uw bedrijf promoten in de snelle wereld van de motorsport, of lid worden van de club van 50? Klik dan op onderstaande fotolink.

Voor Bikerfriends.nl

Ruud Franssen