BIKERFRIENDS.NL

BIKEADVENTURES

10-Team Birgit Scheffer 2019 aan de start in de Yamaha R3Cup

 

R3-Cup Hockenheim

Afgelopend weekend alweer de laatste races gereden van dit seizoen. Net zoals vorig jaar, sloten we het seizoen af tijdens de IDM Finale in Hockenheim.

Donderdagavond kwamen we na een lange rit aan in het duitse Hockenheim. Vrijdagochtend moesten we al vroeg de baan op voor de eerste vrije training. De baan lag er eerst droog bij, maar al snel begon het te regenen en beloof het een natte training te worden. ’s Ochtends om 10 voor 10 de baan op op regenbanden, waar ik al snel voelde dat het aardig glad was in de regen op deze baan. Rustig aan gedaan en de sessie geëindigd op P9. Ook de tweede sessie was nat, maar nu regende het ook nog net wat meer als in de eerste training. Ik reed langzamer als in de eerste vrije training, en sloot deze dan ook af op de 12e plaats. 

Zaterdagochtend was het wederom nat in Hockenheim. ’s Nachts had het geregend, maar het zou nu wel droog blijven. De baan was aan het opdrogen toen wij om 9 uur de baan op moesten. Ik stond nog op slicks, terwijl het merendeel al op regenbanden naar buiten was. Alleen als er rijders naar binnen kwamen om te wisselen van regen naar slicks, zou ik naar buiten gaan. Met nog ongeveer tien minuten op de klok ging ik de baan op en de baan werd met de ronde beter. Ik zette algemeen een 24e tijd neer en was 7e van de Yamaha R3 Cup. Uiteindelijk was de bandenkeuze een goede gok geweest. ’s Middags zou het volledig droog zijn, dus waarschijnlijk zouden deze tijden niks waard zijn. Toen we om half twee de baan op gingen voor de tweede kwalificatie was het inderdaad droog. Dit was de eerste droge sessie van het weekend, en ik had moeite om direct een goed tempo te vinden. Ik kwalificeerde me als 10e van de R3 cup, en als 33e totaal. De eerstvolgende R3 cup coureur stond op P27, dus ik wist dat het moeilijk ging worden in de races.

Zondagochtend om 9 uur begonnen we met een warm up van 10 minuten. Waarna 1,5 uur later al de eerste race op het programma stond. Mijn start was op zich goed, maar voor mij stonden allemaal snellere SSP300 motoren. Ik stak er drie voorbij met aanremmen van de tweede bocht, maar die kwamen er allemaal op snelheid weer voorbij op het lange rechte stuk wat daarna volgde. Hierdoor kon ik helaas niet de aansluiting vinden bij het groepje R3 rijders wat voor mij reed. Uiteindelijk de race gereden met een IDM Supersport 300 rijder, en een aantal keer van plek gewisseld. Doordat hij een motor heeft met aanzienlijk veel vermogen is dit gevecht voor mij niet helemaal leuk, aangezien hij op het rechte stuk veel sneller is, en ik in de bochten soms moet inhouden. Ik finishte als 8e van de R3 cup, en als 24e totaal. 

Het doel voor race 2 was duidelijk. Direct bij de start aansluiting krijgen met de R3 cup coureurs voor mij, anders was dit niet meer dicht te rijden. Ik wist dat ik hier ook een portie gelukkig bij nodig had. Mijn start was op zich goed, en weer kwam ik een paar rijders voor bij. Later kwamen ze mij weer op het rechte stuk voorbij, en werd ik opgehouden in de volgende bochten. Aansluiting was al snel weg, en weer de race uitgereden in gevecht met een Supersport 300 coureur. Dit keer kwam ik als 9e over de finish en 25e totaal. 

Na deze races zit het seizoen er weer op. Voor mijn gevoel is het jaar echt voorbij gevlogen. Ik had heel graag nog wat betere resultaten neer willen zetten, maar het zat niet altijd mee. Bij een paar races echt wel laten zien dat het er in zit, maar nou moet het er ook nog uit komen. 

BSB-Assen

Afgelopen weekend was het derde weekend op rij in Assen. Voor ons stonden er tijdens de British Superbikes twee kwalificaties en twee races op het programma. 

Vrijdag om 4 uur hadden we pas onze eerste kwalificatie. Na een dag lang wachten mochten we een half uur de baan op voor Q1. Ik reed 1:58.0 en kwalificeerde me als 11e. Het was maar 0,8 seconde naar P7, dus proberen om in Q2 nog een stap te maken.

Voor zaterdag was het doel om in het begin van de kwalificatie in het wiel te blijven van de rijders voor mij. Dit lukte weer niet en in plaats van dat ik een sleepje kreeg, heb ik de rijder achter mij de hele sessie op sleeptouw genomen. Ik reed in Q2 1:57.5 wat goed was voor een 10e plek. Q1 en Q2 gecombineerd stond ik 11e, dus dat was dan ook mijn startplaats voor race 1. 

In race 1 was mijn start niet heel goed, en ik verloor een plek voor de eerste bocht. Ik haalde de rijder voor me al snel weer in. Ik wilde het gaat naar de twee rijders voor ons dichten, alleen werd steeds weer ingehaald als ik dit wilde doen. Dit kostte heel veel tijd en het gat werd hierdoor alleen maar groter. Uiteindelijk wel als 10e over de finish, maar niet blij met het wedstrijd verloop.

Race 2 was mijn start zelfs nog slechter dan in de eerste race. Er zaten deze keer 2 KTM’s voor mij, die ik eerst weer voorbij moest. Vastberaden om het gat naar de R3 rijders weer te dichten, is dit mij ook gelukt. Ik kwam in een groepje van vier te rijden dat uiteindelijk vocht voor P8. Ik heb het meeste kopwerk verricht, en voelde mij dan ook sterker in de bochten. Ik moest mijn best doen om niet ingehaald te worden op het rechte stuk, maar daarna had ik vaak ook snel weer de leiding in handen. Ik ging als eerste de laatste ronde in, en wist dat dit misschien niet ideaal was, aangezien ze me dan in konden halen door de slipstream. Het lukte mij om ze achter me te houden en kwam als 8e over de finish! Helaas.. kreeg ik een long lap time penalty, omdat ik in de GT wijd moest na een inhaalactie. Dit was al gebeurd in de 6e ronde, maar doordat er veel twijfel was of ik een penalty moest krijgen, konden ze mij geen long lap meer geven, en werd het een 3 seconden time penalty. Jammer van al het werk gedurende de race, maar voor mijn gevoel was ik zeker de sterkste van het groepje.

Na 3 weekenden Assen achter elkaar ben ik wel opgelucht dat we aankomend weekend af reizen naar een ander circuit. Ik heb best veel moeite met Assen, en het wil dit jaar dan ook nog niet zo goed lukken op dit circuit. Aankomende donderdag vertrekken we al weer richting Hockenheim voor de laatste races van het seizoen!

Race verslag R3Cup-Assen,#16

 

  

Afgelopen weekend stonden we weer aan de start bij het IDM, ditmaal in Assen. De weersverwachtingen waren voorafgaand niet heel goed, dus het was afwachten wat we voor de kiezen zouden krijgen.

Vrijdagochtend begonnen we op een half natte baan aan de eerste vrije training. Ik heb twee volle rondes gereden op regenbanden en heb toen de motor naar binnen gestuurd. Het was het risico niet waard, en met deze omstandigheden was de slijtage van de regenbanden ook heel hoog. De tweede vrije training was wel droog, en ik zette met een 2:01.5 een 7e tijd van de R3 Cup neer. Aan het einde van de dag hadden we ook onze 1e kwalificatie. Deze was ook droog, en ik.kwam tot een 2:00.3. Tijdens de sessie heel erg op zoek geweest naar een goed sleepje, dit lukte helaas niet, dus moest ik met nog een halve minuut op de klok er zelf maar voor gaan zitten. Ik kwam tot 2:00.3 en was 8e van de cup. 

Zaterdag was voor ons een rustige dag, aangezien we maar 1 kwalificatie hoefden te rijden. Ik ging naar buiten op nieuwe banden, en was gebrand om mijn tijd te verbeteren. Weet wilde ik te graag en reed ik gewoon niet goed hierdoor. Weer geen goed groepje gevonden, en weer alleen gereden. 2:00.5 en gecombineerd 9e in de kwalificatie.

Al met al niet het makkelijkste weekend, maar vooral rustig blijven is belangrijk voor mij, merk ik nu. Positieve dingen meenemen naar de wedstrijden tijdens de BSB volgende week, en leren van de foutjes! 

Zondag begon de dag om 11:15 met een warm up. De baan was op sommige plekken nog een klein beetje nat, maar het grootste gedeelte was wel droog. Ik ging echter na drie bochten al onderuit en dat betekende einde warm up. Motor moest weer klaargemaakt worden voor de eerste race, welke om 13:30 van start ging. Ik ging direct in de eerste ronde rechtdoor in de Ruskenhoek, en moest als één van de laatsten weer aansluiten. Rustig gebleven en mezelf opgewerkt van P11 naar P8 in de R3 cup. Aangezien ik dacht dat mijn race door deze fout al gereden was, ben ik heel bewust gaan letten op dingen die ik met Joey had besproken, en dit resulteerde in een verbetering van mijn beste rondetijd, 1:59.0. Aan het einde kwam ik zelf nog best dichtbij het duo dat vocht voor P6. In race twee maakte ik wederom een aantal foutjes in de beginfase, waaronder een uitstapje naar het gras naast de baan. Ik kwam hierdoor te rijden bij IDM rijders die soms behoorlijk in de weg reden. Uiteindelijk reden we het gat dicht naar het groepje dat vocht voor P6 in de R3 Cup, maar ik kon hier pas in de laatste ronde aansluiten. Helaas heb ik geen aanval meer in kunnen zetten hierdoor, dus P9 voor race 2.

Direct na het weekend op Assen vertrokken we woensdag alweer richting Duitsland. Omdat we tijdens de Speedweek reden, stonden de vrije trainingen al op donderdag op het programma. De eerste vrije training kwam voor mij wat lastig op gang. Op een gegeven moment kwamen er een aantal druppels naar beneden, maar dit hield gelukkig ook weer op. Ik kwam niet verder dan een 1:46.2, maar ik had wel in een aantal bochten wat problemen waar ik aan moest werken. Voor de tweede vrije training begon het hard te regenen, aangezien de rest van het weekend droog zou blijven hebben we besloten om niet naar buiten te gaan. We hadden na de eerste vrije training ook wat verandert aan de motor, en dit kon ik uitproberen in de eerste kwalificatie die plaats vond op vrijdag. Deze sessie ging al een stuk beter, en ik verbeterde mijn tijd dan ook met 3 seconden. Zaterdag was voor ons een drukke dag. ’s Ochtends begonnen we met kwalificatie 2 en ’s middags hadden we twee races. Ik begon de tweede kwalificatie met een nieuwe achterband en een nieuwere voorband. Helaas kon bijna niemand zijn tijd verbeteren, omdat de baan minder goed was dan de dag ervoor. De 1:43.2 op oudere banden bleef dus staan, en ik moest starten vanaf P25 van het gezamenlijke veld. Mijn start van de eerste race was goed, maar de eerste paar bochten kwam ik niet goed door. Ik verloor direct veel plaatsen en het lukte me nog niet zo snel om die goed te maken. Ik zat achter Xavier en voor mij zat een groepje van 3 R3 cup rijders waar ik naar toe wilde rijden. Bij ons reed een rijder van het IDM met een snellere R3, die dus op de rechte stukken zo om je heen rijdt, maar in de bochten een stuk langzamer is. Dit is moeilijk inhalen, aangezien je er midcorner niet meer omheen kunt. Op een gegeven moment reed ik zo naar het groepje voor me toe, totdat deze R3 weer om mij heen kwam. Het tempo werd opgehouden en het groepje voor me reed weg. Achteraf had ik dit qua tijden goed bij kunnen houden. Ik win nog net het gevecht met Xavier, door een inhaalactie in te zetten voor de laatste bocht en wordt 7e. Voor race 2 moest de beginfase van de race echt beter, want hierdoor verlies ik gewoon veel te veel. Helaas was mijn start in race 2 weer niet goed. Ik reed als 9e van de R3 cup, en wéér achter de snellere Yamaha. Ik reed in het begin met Oliver en Xavier, en die kwamen met z’n tweeën om de nr.19 R3 heen, maar dat lukte mij pas een paar bochten later. Helaas kwam hij mij direct op het rechte stuk weer voorbij en zag ik de twee rijders steeds verder van mij weg rijden. Ik heb haast in elke bocht wel geprobeerd om deze rijder in te halen, maar zelfs op elk klein recht stukje kwam hij me weer voorbij. Voor mij een super frustrerend einde van het weekend, omdat ik weet dat ik het tempo van die jongens voor me gewoon prima moet bij kunnen houden, of zelfs sneller ben. In race 2 kom ik als 9e over de finish en daar ben ik totaal niet blij mee. Ik weet dat mijn tempo op zich goed is, maar ik moet blijkbaar echt werken aan mijn races. 

Het is even wachten tot de volgende races, welke plaatsvinden op het zelfde circuit op 19-21 juli. Het is jammer dat dit weekend niet helemaal liep zoals gepland, maar daar leren we alleen maar van. Nu de focus leggen op de volgende race!

 Birgit Scheffer's, openingsrace  in de Yamaha R3 Cup 2019

 

Afgelopen weekend begon het Yamaha R3 Cup seizoen op het Franse circuit Croix-en-Ternois. Donderdag reisden we af naar Frankrijk, waar vrijdag de trainingen op het programma stonden.

Het hele weekend was het koud in Croix, en toen we vrijdagochtend de baan op gingen was het dan ook niet meer dan een paar graden warm. In de tweede sessie van de dag kreeg ik opeens weer heel erg last van mijn linker schouder/arm, een probleem waar ik een paar jaar terug ook veel last van heb gehad. Nu kwam het voor mij weer uit het niets, aangezien ik de hele winter lang hard aan mijn fysieke conditie heb gewerkt. Eigenlijk de hele dag met pijn gereden, waardoor de coördinatie met de koppeling ook minder werd en ik veel foutjes ging maken met schakelen. Wel alle 6 sessies kunnen rijden, en hopen dat het de pijn na een nacht slapen een stuk minder werd.

Zaterdagochtend rond 11 uur mochten we de baan op voor de tweede kwalificatie. Direct weer last, en uiteindelijk een P11. De tijd was maar 0.2 sneller dan wat ik vorig jaar hier reed, dus vanzelfsprekend totaal niet tevreden. De tweede kwalificatie was om 4 uur, dus het zou daarom ook een stukje warmer zijn. Door de gunstigere baan omstandigheden had ik hier mijn zinnen op gezet, maar helaas in de tweede kwalificatie mijn tijd niet weten te verbeteren. Overigens lukte dit haast niemand, mede aangezien er een oliespoor lag op de ideale lijn in de laatste bocht. Beide races starten dus van P11, wat gewoon te ver naar achter is.

Zondag was het wederom koud, en het zou ook niet warmer worden dan 8/9 graden. Om half twaalf startten wij voor de eerste race. Mijn start was niet heel goed, maar toch kwam ik als 9e door na de eerste ronde. Ik kwam op een gegeven moment op P8 te rijden achter Xavier, maar kon hier niet voorbij. Ons tempo lag ongeveer gelijk aan elkaar, dus ik kwam niet echt dichterbij. Toch wel tevreden met de race, aangezien het weer een stuk beter was dan de kwalificatie. Om half vijf hadden wij vervolgens de tweede race. Mijn start was nu ook weer niet heel goed, en ik kwam door na 1 ronde op P11. Ik kwam naar P10 en reed met Oliver Svendsen het gat dicht naar de twee rijders voor ons. Hier kwamen we beide vrij snel voorbij, waarna ik dus op P8 reed. Een paar keer positie gewisseld met Oliver, maar hij haalde mij daarna ook steeds weer in. Uiteindelijk een paar ronden achter hem gereden en gewacht op de laatste ronde. Ik wist dat ik het stuk voor de laatste bocht sneller was en dat ik ‘m daar er makkelijk naast kon remmen. Door de krappere lijn miste ik natuurlijk snelheid de bocht uit, dus ik probeerde vroeg op het gas te gaan. De achterkant brak weg, maar toch met 0.017 verschil gefinisht op P7.

Uiteindelijk wel tevreden met de uitslag van beide races. In het begin van de race moet ik gewoon te veel posities goed maken, en dan is de rest al gevlogen. Volgende races dus koppie er bij met de kwalificatie, zodat we wat meer naar voren staan op de grid!

Foto: Motografie