BIKERFRIENDS.NL

BIKEADVENTURES

10-Team Birgit Scheffer 2019 aan de start in de Yamaha R3Cup

 

Direct na het weekend op Assen vertrokken we woensdag alweer richting Duitsland. Omdat we tijdens de Speedweek reden, stonden de vrije trainingen al op donderdag op het programma. De eerste vrije training kwam voor mij wat lastig op gang. Op een gegeven moment kwamen er een aantal druppels naar beneden, maar dit hield gelukkig ook weer op. Ik kwam niet verder dan een 1:46.2, maar ik had wel in een aantal bochten wat problemen waar ik aan moest werken. Voor de tweede vrije training begon het hard te regenen, aangezien de rest van het weekend droog zou blijven hebben we besloten om niet naar buiten te gaan. We hadden na de eerste vrije training ook wat verandert aan de motor, en dit kon ik uitproberen in de eerste kwalificatie die plaats vond op vrijdag. Deze sessie ging al een stuk beter, en ik verbeterde mijn tijd dan ook met 3 seconden. Zaterdag was voor ons een drukke dag. ’s Ochtends begonnen we met kwalificatie 2 en ’s middags hadden we twee races. Ik begon de tweede kwalificatie met een nieuwe achterband en een nieuwere voorband. Helaas kon bijna niemand zijn tijd verbeteren, omdat de baan minder goed was dan de dag ervoor. De 1:43.2 op oudere banden bleef dus staan, en ik moest starten vanaf P25 van het gezamenlijke veld. Mijn start van de eerste race was goed, maar de eerste paar bochten kwam ik niet goed door. Ik verloor direct veel plaatsen en het lukte me nog niet zo snel om die goed te maken. Ik zat achter Xavier en voor mij zat een groepje van 3 R3 cup rijders waar ik naar toe wilde rijden. Bij ons reed een rijder van het IDM met een snellere R3, die dus op de rechte stukken zo om je heen rijdt, maar in de bochten een stuk langzamer is. Dit is moeilijk inhalen, aangezien je er midcorner niet meer omheen kunt. Op een gegeven moment reed ik zo naar het groepje voor me toe, totdat deze R3 weer om mij heen kwam. Het tempo werd opgehouden en het groepje voor me reed weg. Achteraf had ik dit qua tijden goed bij kunnen houden. Ik win nog net het gevecht met Xavier, door een inhaalactie in te zetten voor de laatste bocht en wordt 7e. Voor race 2 moest de beginfase van de race echt beter, want hierdoor verlies ik gewoon veel te veel. Helaas was mijn start in race 2 weer niet goed. Ik reed als 9e van de R3 cup, en wéér achter de snellere Yamaha. Ik reed in het begin met Oliver en Xavier, en die kwamen met z’n tweeën om de nr.19 R3 heen, maar dat lukte mij pas een paar bochten later. Helaas kwam hij mij direct op het rechte stuk weer voorbij en zag ik de twee rijders steeds verder van mij weg rijden. Ik heb haast in elke bocht wel geprobeerd om deze rijder in te halen, maar zelfs op elk klein recht stukje kwam hij me weer voorbij. Voor mij een super frustrerend einde van het weekend, omdat ik weet dat ik het tempo van die jongens voor me gewoon prima moet bij kunnen houden, of zelfs sneller ben. In race 2 kom ik als 9e over de finish en daar ben ik totaal niet blij mee. Ik weet dat mijn tempo op zich goed is, maar ik moet blijkbaar echt werken aan mijn races. 

Het is even wachten tot de volgende races, welke plaatsvinden op het zelfde circuit op 19-21 juli. Het is jammer dat dit weekend niet helemaal liep zoals gepland, maar daar leren we alleen maar van. Nu de focus leggen op de volgende race!

 Birgit Scheffer's, openingsrace  in de Yamaha R3 Cup 2019

 

Afgelopen weekend begon het Yamaha R3 Cup seizoen op het Franse circuit Croix-en-Ternois. Donderdag reisden we af naar Frankrijk, waar vrijdag de trainingen op het programma stonden.

Het hele weekend was het koud in Croix, en toen we vrijdagochtend de baan op gingen was het dan ook niet meer dan een paar graden warm. In de tweede sessie van de dag kreeg ik opeens weer heel erg last van mijn linker schouder/arm, een probleem waar ik een paar jaar terug ook veel last van heb gehad. Nu kwam het voor mij weer uit het niets, aangezien ik de hele winter lang hard aan mijn fysieke conditie heb gewerkt. Eigenlijk de hele dag met pijn gereden, waardoor de coördinatie met de koppeling ook minder werd en ik veel foutjes ging maken met schakelen. Wel alle 6 sessies kunnen rijden, en hopen dat het de pijn na een nacht slapen een stuk minder werd.

Zaterdagochtend rond 11 uur mochten we de baan op voor de tweede kwalificatie. Direct weer last, en uiteindelijk een P11. De tijd was maar 0.2 sneller dan wat ik vorig jaar hier reed, dus vanzelfsprekend totaal niet tevreden. De tweede kwalificatie was om 4 uur, dus het zou daarom ook een stukje warmer zijn. Door de gunstigere baan omstandigheden had ik hier mijn zinnen op gezet, maar helaas in de tweede kwalificatie mijn tijd niet weten te verbeteren. Overigens lukte dit haast niemand, mede aangezien er een oliespoor lag op de ideale lijn in de laatste bocht. Beide races starten dus van P11, wat gewoon te ver naar achter is.

Zondag was het wederom koud, en het zou ook niet warmer worden dan 8/9 graden. Om half twaalf startten wij voor de eerste race. Mijn start was niet heel goed, maar toch kwam ik als 9e door na de eerste ronde. Ik kwam op een gegeven moment op P8 te rijden achter Xavier, maar kon hier niet voorbij. Ons tempo lag ongeveer gelijk aan elkaar, dus ik kwam niet echt dichterbij. Toch wel tevreden met de race, aangezien het weer een stuk beter was dan de kwalificatie. Om half vijf hadden wij vervolgens de tweede race. Mijn start was nu ook weer niet heel goed, en ik kwam door na 1 ronde op P11. Ik kwam naar P10 en reed met Oliver Svendsen het gat dicht naar de twee rijders voor ons. Hier kwamen we beide vrij snel voorbij, waarna ik dus op P8 reed. Een paar keer positie gewisseld met Oliver, maar hij haalde mij daarna ook steeds weer in. Uiteindelijk een paar ronden achter hem gereden en gewacht op de laatste ronde. Ik wist dat ik het stuk voor de laatste bocht sneller was en dat ik ‘m daar er makkelijk naast kon remmen. Door de krappere lijn miste ik natuurlijk snelheid de bocht uit, dus ik probeerde vroeg op het gas te gaan. De achterkant brak weg, maar toch met 0.017 verschil gefinisht op P7.

Uiteindelijk wel tevreden met de uitslag van beide races. In het begin van de race moet ik gewoon te veel posities goed maken, en dan is de rest al gevlogen. Volgende races dus koppie er bij met de kwalificatie, zodat we wat meer naar voren staan op de grid!

Foto: Motografie