BIKERFRIENDS.NL

BIKEADVENTURES

11-Roy Voermans aan de start van het IDM Supersport 300-2019

 

Laatste Race, IDM Hockemheim

Het laatste race weekend van dit jaar in hockenheim zit erop. Op vrijdag was er regen voorspeld. De eerste training was de baan dan ook volledig nat, deze training is vooral gebruikt op vertrouwen op te doen. Ik eindigde deze training op p19. Voor de 2de training een paar aanpassingen gedaan en weer in de regen de baan op gegaan. Ik had deze training een beter gevoel met de motor en kon al snel naar voren komen. Helaas kwam ik halverwege ten val. Ik kon de motor wel nog op pakken en terug naar de pits rijden maar helaas einde training. Toch uit eindelijk nog de 7e tijd weten neer te zetten. Op zaterdag morgen was het nog een beetje vochtig. Bij het begin van de 1e kwalificatie is dan ook besloten om de eerste 10 min binnen te blijven, en pas halverwege naar buiten te gaan als er een droog spoor is. Dit bleek juiste keuze te zijn geweest en kon ronde na ronde een mooi ritme op doen en wist me naar de 5e plaats te werken. Dit was jammer genoeg niet veel waard om dat het tijdens de 2e kwalificatie droog zou zijn. Gelukkig kon ik in deze kwalificatie ook een mooie tijd neerzetten en wist ik me als 8e te kwalificeren. Dit was mijn beste kwalificatie tot nu toe. Op zondag was het gelukkig droog. Race 1 begon goed en kon aanpikken bij de kopgroep. Na een na 2 rondes ontstond er een groep van 3 rijders waarmee we de kopgroep moesten laten gaan. Er ontstond een mooi gevecht voor de 8e plaats, helaas ging het voor mij in de 7de ronde mis. Bij het insturen van de 2e bocht verloor ik mijn voorwiel en kwam ten val. Gelukkig kon in de motor nog op pakken en door rijden. De schade aan de motor maakte het niet makkelijker maar ik kon me nog terug vechten naar de 21e plaats. Jammer genoeg niet waarop ik hoopte maar mijn rondetijden voor de crash waren zelfs sneller als mijn kwalificatie, dit gaf wel aan dat de snelheid erin zat. Race 2 had ik weer een goede start. Ik kon helaas niet de snelheid van de kop groep volgen waardoor deze al snel weg waren. Ik kwam in gevecht voor de 10e plaats terecht. Dit ging de hele wedstrijd door uiteindelijk kwam ik als 11e over de finish. Ik kan het seizoen tevreden afsluiten. Dit seizoen heb ik weer enorm veel bij geleerd en dat was het doel dit jaar. Ik heb een paar mooie resultaten en gevechten weten neer te zetten. Ik wil iedereen bedanken die dit jaar mogelijk heeft gemaakt, enorm bedankt. Zonder alle mensen die ook maar een klein bijdrage hebben geleverd was dit niet mogelijk gemaakt. De komende maanden gaan we weer hard trainen en gaan we de plannen voor 2020 proberen rond te maken. 

Iedereen onwijs bedankt en tot 2020.

IDM weekend Assen

Afgelopen weekend was alweer de 6de wedstrijd van het seizoen. Deze werd wederom in Assen verreden. De verwachting was dat het een regenachtig weekend zou worden. De eerste training op vrijdag was het gokken welke banden nodig zouden zijn. Eerst ben ik op de slicks naar buiten gegaan, dit bleek al na 1 ronde niet te werken waarna snel gewisseld werd naar de regenbanden. Uiteindelijk na 2 rondes weer naar binnen gekomen om geen risico te nemen. De tweede training was volledig droog. Nu konden we pas echt verder werken om mijn tijden te verbeteren. Uiteindelijk direct dezelfde rondetijd als de vorige wedstrijd en wist de training af te sluiten als 12de. De eerste kwalificatie werd ook al op vrijdag gereden. Ik wist mijn tijd van de training weer te verbeteren waarmee ik tevreden was, helaas verbeterde veel rijders zich waardoor ik deze kwalificatie als 17de af sloot. Op zaterdag stond alleen de 2de kwalificatie gepland. Gelukkig was het tijdens deze kwalificatie weer droog waardoor ik weer een poging kon doen om naar voren te komen, en dit met succes. Ik wist 1 sec van mijn tijd af te krijgen wat me naar de 14de plaats bracht. Hiermee kon ik natuurlijk niet anders dan tevreden zijn. Op zondagmorgen tijdens te warm up wouden we nog iets proberen aan de motor. Dit voelde goed aan het wist de warm up als 11de af te sluiten. Race 1 wist ik een goede start te pakken. Helaas bleef had ik 2 rondes nodig om 2 rijders voor mij voorbij te komen. De groep voor me had toen een klein gaatje geslagen. Ik kon dit gat gelukkig al snel dicht rijden en kwam in een groepje van 4. Hieruit vormde zich een mooi gevecht wat uiteindelijk tot de laatste bocht spannend bleef. Uiteindelijk wist ik met 0,005sec als 9de over de finish te komen. Ik was super tevreden met dit resultaat. Race 2 had ik weer een goede start en kon dit keer sneller naar voren komen. Ik kon net niet de aansluiting met de groep voor mij vinden. Ik kon een gat naar de groep achter mij slaan maar voor mij liep de groep van mij weg. Ik kwam alleen te rijden en kon niet meer de rondentijden rijden die ik wou. De groep achter mij kwam weer langzaam bij en kon de aansluiting vinden. Na een gevecht kon ik toch nog als eerste van de groep als 10de over de finish komen. Helaas niet z’n sterke race als de eerste race maar toch tevreden met het resultaat. Alles bij elkaar toch een goed weekend gehad. Hopelijk kunnen we deze stijgende lijn door trekken naar de laatste wedstrijd in Hockenheim. Hier zullen er nog een keer alles aan doen om een goed resultaat neer te zetten. Ik wil al mijn sponsoren en iedereen die dit weekend weer geholpen heeft bedanken voor al hun hulp.

 

IDM weekend in Most Tsjechië

Afgelopen weekend was alweer het volgende IDM weekend in Most Tsjechië. Na een lange heen reis begonnen vrijdag middag de eerste training voor mij. Dit circuit was compleet nieuw voor mij, en heb de eerste training gebruikt om de baan te leren kennen. Ondanks dat deze baan nieuw voor mij was wist ik deze training als 14de af te sluiten. Voor de 2de training iets aangepast aan de motor. Hiermee wist ik al een flinke verbetering in de rondetijd te maken. Uiteindelijk deze training als 13de weten af te sluiten. Op zaterdag morgen stond de eerste kwalificatie gepland. De baan was opdrogend en het was gokken welke banden we moesten nemen. Uiteindelijk hebben we besloten om kort te wachten en dan met slicks de baan op te gaan. Dit bleek niet de juiste beslissing waardoor in na 2 rondes weer na binnen kwam om te wisselen naar regenbanden. Uiteindelijk kon ik in het laatste deel van de kwalificatie nog goede rondetijd rijden en kon ik deze kwalificatie als 11de afsluiten. De 2de kwalificatie was weer onder natte omstandigheden. Ik kon al vroeg in de kwalificatie een mooie rondetijd rijden wat ervoor zorgde dat op de 3de plaats kwam, door 3 rode vlaggen bleef ik lange tijd op deze plaats staan. Helaas kon ik deze tijd niet meer verbeteren en ben ik teruggevallen naar de 8ste plaats. Uiteindelijk leverde met beide kwalificaties gecombineerd een 13de startplaats op. Race 1 werd weer een natte sessie. Ik had een goede start tot de eerste bocht. Bij het uitkomen van deze bocht viel er iemand voor mij waardoor ik moest uitwijken en tijd verloop. Uiteindelijk 2 bochten later viel er weer iemand voor mijn waardoor ik nog verder moest uitwijken tot bijna in het gras. Hiermee verloor in nog veel meer tijd waardoor ik de kopgroep kwijt was en er nog een aantal andere rijders voorbijkwamen. Na dat ik deze plaatsen weer goed had gemaakt kon ik niet meer het gat naar de kopgroep dicht rijden. Ik kon deze wedstrijd nog als 9de afsluiten. Op zondag was het gelukkig droog voor race 2. Ik had weer een goede start en kon in het begin goed mee met de kop. Helaas kon ik deze rondetijden niet vasthouden en moest ik deze groep laten gaan. Ik kwam alleen te rijden en begon te veel fouten te maken, hierdoor kon ik niet de rondetijden rijden die ik moest. Uiteindelijk ben ik als 12de over de finish gekomen, deze race verliep niet zoals ik wou. Komend weekend staat alweer de volgende wedstrijd op het programma tijdens de gamma racing day. Ik ga er alles aan doen om deze wedstrijd wel weer tot een succes te maken en zal weer mijn volle 100% geven. Ik wil mijn sponsoren en iedereen die mijn dit seizoen ondersteund bedanken om dit mogelijk te maken.

3de IDM-weekend te Schleiz

  

Afgelopen weekend was het 3de IDM weekend in Schleiz. Na een korte pauze mochten we weer aan de slag. Deze pauze hebben we gebruikt om een paar punten aan de motor te verbeteren. Het zou een zwaar weekend worden door de warme temperaturen die aan gegeven werden. De eerste training was al redelijk vroeg waardoor het nog niet extreem warm was. Ik merkte al direct dat de motor beter aanvoelde. Ik heb deze training vooral gebruikt om weer aan de baan en motor te wennen. Deze training wist ik als 15de af te sluiten. ’S middags stond te 2de training gepland. De temperatuur was voor de 2e training al flink gestegen, het was dan ook moeilijk om mijn tijd te verbeteren. Toch wist in mijn tijd duidelijk te verbeteren en kon deze training als 14de afsluiten. De 1e kwalificatie was ‘s morgens, ik kwam in een mooi groepje terecht en wist mijn tijd weer goed te verbeteren. Helaas bleef ik op plaats 14 staan. De 2d kwalificatie stond ‘s middags gepland, de temperaturen waren weer gestegen. Ik kon geen goed groepje vinden en kon ook geen goed ritme vinden, hierdoor heb ik helaas mijn tijd niet kunnen verbeteren. Dit betekende een 14e startplaats, niet de plaats waar ik wou staan. Race 1 had ik een goeie start en kon een paar plaatsen goed maken. Ik het begin zat ik bij de kopgroep. Al snel kwam ik in een gevecht met 2 andere rijders, helaas verloren we hierdoor de aansluiting. Uiteindelijk wist ik deze race als 9e te finishen. Hiermee was ik tevreden vanwege een mindere kwalificatie. Race 2 had ik een mindere start, het voorwiel kwam teveel los en kwam niet lekker weg. Ik kon weer bij de kopgroep blijven, helaas kwam al snel de rode vlag vanwege een crash. Er kwam een herstart over 7 rondes. Deze keer had ik wel een redelijke start. Ik kon weer met de kopgroep mee komen. Dit keer wist ik gedurende de race dichter bij de kopgroep te blijven. Uiteindelijk kwam ik als 7e over de finish met maar 5,9 sec van de 1e man. Ik ben blij met dit resultaat, en dit bewijst ook dat we nog elke race stappen naar voren maken. Ik wil al mijn sponsoren bedanken en iedereen die dit seizoen weer mogelijk maakt.

Afgelopen weekend was het 2e IDM weekend in Oschersleben. Dit keer begonnen de trainingen al op donderdag i.p.v. vrijdag. De eerste training verliep redelijk. Ik kon deze training als 14e afsluiten. Vlak na de training begon het te regenen, dit is doorgegaan tot en met de 2de training. Omdat de verwachting was dat de rest van het weekend droog bleef, hebben we besloten om geen risico te nemen en niet de baan op te gaan. Op vrijdag was het weer droog dit was helaas direct al een kwalificatie. De aanpassingen die we gedaan hadden aan de motor waren al beter. Ik kon mijn tijd verbeteren, dit was helaas alleen niet in de positie terug te zien in kon de eerste kwalificatie als 15e afsluiten. Op zaterdag morgen was de 2e kwalificatie. Deze was vroeg op de morgen, het was kouder als de 1e kwalificatie. Hierdoor kon niemand zijn tijd verbeteren, 1 iemand die tijdens de 1e kwalificatie nog geen tijd had kwam helaas nog voor mij. Dit betekende een 16e startplaats. Mijn start in de eerst race was niet goed. Het voorwiel kwam te veel los hierdoor kwam ik niet lekker weg. Al snel vormde er een groepje van 3. Dit gevecht is de hele wedstrijd door gegaan. Ik heb lange tijd op kop van dit groepje gereden, in de laatste bocht werd ik nog ingehaald. Gelukkig kon ik nog genoeg snelheid meenemen op voor de finishlijn nog door een slipstream er voorbij te gaan. Dit betekende een 11e plaats. In race 2 was mijn start beter, ik kon een paar plaatsen goed maken. Er ontstond een mooie groep, hierin werd fel gevochten. Na een paar rondes viel de groep langzaam uit elkaar. Ik kwam in een groepje van 3 terecht, na een goeie race en een fel gevecht wist ik als eerste van het groepje over de streep te komen. Dit betekende een 12e plaats.

 

Op vrijdag begon het eerste IDM weekend van 2019 op de Lausitzring. Door dat de voorbereidingen goed gegaan waren, begonnen we positief aan het weekend. De eerste training verliep niet zoals ik wou, er moest nog veel gebeuren aan de motor om deze goed af te stellen. Ik wist deze training als 13e af te sluiten. Voor de 2de training hebben we een aantal dingen veranderd. Dit was iets beter maar niet de verbetering die we wilden en moesten maken. Uiteindelijk heb ik de trainingen als 17de afgesloten. Hier was ik niet tevreden mee. De eerste kwalificatie verliep weer iets beter, alleen ik kon geen goed sleepje vinden. In de tweede kwalificatie hebben we weer een klein stapje in de ronde tijd kunnen maken, alleen dit was helaas niet terug te zien in de uitslag. Uiteindelijk de kwalificatie als 17de afgesloten. Voor de eerste race hebben we nog wat aangepast in de hoop nu mee te kunnen met de groep voor me. Ik kende een goeie start en wist me naar voren te werken. Uiteindelijk na een gevecht voor de 10e plaats, als 11de over de finish gekomen. Gelukkig hebben we nu wel de stap kunnen maken die nodig was. In de warm up hebben we nog een paar kleine dingen geprobeerd, deze voelde goed aan. Race 2 begon ik weer vanaf de 17e startplaats. Mijn start was goed, helaas dacht de wedstrijdleiding daar anders over en gaf mijn een drive true panalty vanwege een jump start. Ik kon in het begin direct mee met de kop en wist zelfs in te lopen. Uiteindelijk naar binnen gekomen voor mijn penalty te nemen. Ik kwam de baan weer op als 21e waardoor ik weer helemaal opnieuw kon beginnen. Ik wist me terug te vechten naar een 16e plaats, helaas was het gat naar de groep voor me te groot. Ik kwam uiteindelijk als 16e over de finish. De volgende keer in Oschersleben op 6 tot 8 juni ga ik er weer voor om mee te vechten voor de top 10.

 

Na Roy's eerste race, kun je hier zijn wedstrijdverslagen lezen!!!!!!!!

Voorlopige kalender 2019 Internationalen Deutschen Motorradmeisterschaft (IDM)

17-19 mei Lausitzring
06-09 juni Speedweek Oschersleben
21-23 juni Zolder (B)
19-21 juli Nürburgring (alleen IDM SBK 1000)
26-28 juli Schleizer Dreieck
09-11 augustus Most (CZ)
06-08 september Assen (NL)
27-29 september Hockenheim