BIKERFRIENDS.NL

BIKEADVENTURES

12-TT Haler:2019, inerview Bert v Lier

 

In het weekeinde van 19 t/m 21 Juli is het weer zover, en is het Limburgse dorpje Haler en omgeving weer geheel in de ban van de jaarlijkse TT-Demoritten. Voor de 5dekeer organiseert de Stichting Oldtimers Haler dit motorevenement op het 1,6Km landelijk gelegen wegcircuit. Alle motorklassen worden hier verreden, inclusief de zijspannen en de in 2018 gestarte Rookie-klasse. De Rookie-klasse, een laagdrempelige motorsportklasse om de motorwegracesport te promoten, en de jeugd te enthousiasmeren voor de motorsport. Nieuw in 2019 is de Endurance rit, een 2h durende rit voor Team’s. 2-rijders/sters, 1- Mecanicien met een klassieke motorfiets, gaan hier met elkaar de strijd aan om de eer. De 2h van Haler, welke nu al legendarisch te noemen valt, word verreden op zaterdag 20-Juli, en omstreeks 18:30h zullen de brullende motoren en hun berijders/sters van de startstreep vertrekken. Maar het weekend begint op vrijdag, met de motorkeuring en de jaarlijkse Oldtimerparade. Al met al, een weekend dat garant staan voor veel motorsportplezier. Ben jij ook verslaaft aan de geur van  2-taktolie rubber en benzine, overgoten met veel passie voor de motorsport, of zou je je eerste schreden willen wagen in de Rookie-klasse? Bezoek dan de website van de TT- te Haler, door op de bovenstaande fotolink te klikken.

 

Bikerfriends.nl is nu al meerdere jaren te gast geweest bij de TT-Haler demoritten, en waar wij zelf met onze motorfietsen geregeld een stukje asfalt in binnen en buitenland verkennen, vroeg ik met toch af, wie zijn nou deze stoere Dames en Heren welke geheel in het leer gehesen, achter het stuur, of in het zijspanbakkie van deze brullende monsters met elkaar de degens kruisen. Om hier een antwoord op te vinden, staken we de Maas over naar het dorpje Neer, de thuisbasis van de gebroeders Bert en Edwin v Lier. Beide mannen met Gasoline in hun aderen en brein, en actief op de baan bij de zijspannen en solorijders. Maar welke ook achter de schermen een helpende hand bieden. Want ze weten maar al te goed dat de evenementen waar ze rijden niet zonder de inzet van heel veel vrijwilligers georganiseerd kunnen worden.

Bert & Edwin in actie op hun BMW-combinatie.

Op een veels te warme zomeravond, spreek ik af met Bert van lier. En na dat we beide op het terras onze vochthuishouding d.m.v. een glas heus Naers-Water weer op peil hebben gebracht, komen de verhalen snel los.

Op 14-jarige leeftijd kwam Bert geheel in de ban van zijn motorenhobby, zodat het nog een 4-tal langen jaren zou duren voordat hij de door hem felbegeerde vergunning om een motorfiets te mogen berijden/temmen, in de wacht kon slepen. Zijn eerste fiets werd een Suzuki GS550E, destijds een middenklasse motor. Men sprak bij 750/900cc in die tijden over een Superbike. Met deze fiets, en later de Suzuki GSX600F, werden motortreffens bezocht en vakanties gemaakt onder het motto “we zien wel waar we uitkomen”, zoals een tour tocht met 33-bergpassen en de 11-stedentocht. Maar uiteraard werd ook de TT in de kathedraal van de motorsport te Assen bezocht.

Het zal zo rond 1993 zijn geweest op Koninginnedag, dat Bert de Historische-motorraces in het Overijsselse Holten Bezocht, en besloot om ook te gaan racen. Hier kwam hij oog in oog te staan met de Norton Domi-racer, een telg van de Engelse motorenbouwer Norton. Je kent dat wel, Love at first Sight, en een passie voor het Engelse merk was geboren. 

Bert op de Norton

Er werd op zoek gegaan naar dit type Norton, en het toeval wilde dat de eigenaar van de Norton welke Bert tegen het lijf liep in Holten, hem te koop aan bood. Hier hoefde niet lang over nagedacht te worden, en de Norton wisselde van eigenaar.

  

TT-Haler Promotie Tour, met Wil Hartog en 7-voudig Sidecar wereldkampioen Tim Reeves

In Hengelo maakte Bert zijn debuut bij de HMV-races, bijgestaan door een keurmeester welke hem voorzag van adviezen, en hem een beetje begeleide bij zijn eerste schreden in het historisch motorrace wereldje.  Een Duitse zijspancombinatie waarvan de bakkenist was uitgevallen, was op zoek naar vervanging. Deze vervanging werd gevonden in Bert, en zo nam deze geregeld plaats in het bakkie. Uiteindelijk kwam ook het onderhoud en ontwikkeling van deze zijspankombinatie onder zijn verantwoordelijkheid, en de zijspansport ging een steeds grotere rol spelen in zijn motoren passie, hetgeen uiteindelijk uitmondde in de aankoop van een eigen combinatie. In 2004 kwam het racen op een lager pitje te staan i.v.m. een ziekte, zodat Bert destijds de kracht niet meer had om zich volledig op de motorsport te richten. De ambitie om straks toch weer aan de startstreep te staan, was een van zijn inspiraties om de schouders eronder te zetten, en weer zijn hobby het Classic Racing op te pakken

In 2008 werd er de  overgestapt gemaakt naar een BMW zijspancombinatie. Dit riep in eerste instantie veel vragen bij collega’s op, Bert had toch immers Norton DNA? De overstap had te maken met de beschikbaarheid van het materiaal en uit kostenoverwegingen, het moest immers een betaalbaar hobby blijven. Met zijn solo fiets bleef hij het Engelse merk trouw, en staat deze als vanouds aan de startstreep.

Bert en Ferry Zegers te Haler 2018

Bert en Edwin’s motorsport avonturen hebben hun vele successen opgeleverd, hetgeen te zien is aan een imponerende trofeeën verzameling. In het begin van hun carrière was winnen hun doel, waarbij hij meerdere malen tot kampioen werd gekroond, zowel als solorijder, maar ook in de zijspanklasse. Nu is het winnen naar de achtergrond verdrongen, en is meedoen belangrijker dan de winst. 

Als favoriete grote circuits, staat het TT-circuit te Assen toch bovenaan, maar wellicht in de toekomst ook het Ardennecircuit te Spa-Francochamps, waar je Team v Lier van 5 t/m 7Juli voor het eerst tegen het lijf kunt lopen in het rennerskwartier tijdens de Biker Classics. Bij de kleinere circuits staat het straten circuit te Venlo toch wel aan de top, waar MCC Wheely uit Baarlo evenementen organiseerde. Bert meent dat er toch een vergrijzing plaats vindt in het motor wereldje, zodat het introduceren van de Rookie klasse een gouden greep is gebleken, om dit op deze manier met de jeugd van onderuit aan te vullen, en de instroming te bevorderen. Van de deelnemers in 2018 zijn er toch een aantal zo enthousiast geraakt, dat ze op een eigen race motor zijn overgestapt.

Bert in zijn Motocave.

Het was een mooie avond bij de familie v Lier, Bert kan bevlogen praten over zijn passie, het geen aanstekelijk werkt. Het is immers meer als een hobby, het is een manier van leven. Wil je Bert & Edwin in actie zien, kom dan ook van 5 t/m 7Juli naar de Bikerclassics te Spa Francochamps, of naar de TT-te Haler van 19 t/m 21 Juli, beide evenementen welke je niet mag missen.

 

Foto’s

Theo & Annemarie

Ruud Franssen/Bikerfriends.nl

Flyer: Organisatie TT-Haler

 

Ook een leuke Bike Storie?

Mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.of bel 06-27338188

 

Voor Bikerfriends.nl

Ruud Franssen